A turbólégcsavaros gép

A Raytheon Harvard II turbólégcsavaros gyakorló repülőgép, amely már rendelkezik a sugárhajtásos repülőgép kezelési jellegzetességeivel. A modern elektronikus rendszerek és az információ kijelzők megkönnyítik az NFTC (NATO Flying Trainining Canada) hajózójelöltek továbbképzését a haladó, sugárhajtású repülőgépekre.
A repülőgép

A Raytheon Harvard II kiemelkedő lehetőséget biztosít a II. kiképzési szakaszban való gyakorlásra.

Ideális a II. és II.B szakaszokban előírt gyakorló repülési feladatokra. A Harvard II a T-6A repülőgépnek az NFTC változata, az Egyesült Államokbeli JPATS verseny nyertese. Az USA légiereje és haditengerészete több mint száz Raytheon T-6A vásárolt. A Raytheon más gyakorló gépeket is gyárt, mint a T-1A Jayhawk, T-34 Turbo Mentor és a T-44 Pegasus.

A Harvard II repülőgép magában hordozza a legújabb szerkezeti- és hajtómű fejlesztések eredményeit, modern elektronikus és kijelző rendszereket. Ezt a repülőgépet arra fejlesztették ki, hogy tökéletes átmenetet képezzen a gyakorlati képességek átvitelében az első szakaszból, a haladó szakaszon keresztül a magas teljesítményű sugárhajtású gépekre.

A Raytheon Harvard II fő jellemzői:
  • 1100 LE Pratt & Whitney PTA6A-68-as légcsavaros gázturbinás hajtómű
  • Digitális üzemanyag szabályzás, a sugárhajtású gépekhez hasonló működtetés miatt
  • Modernizált pilótafülke, navigációs és repülőgép vezérlő adatok integrált kijelző rendszere (EFIS) napfénynél is jól látható, aktív-mátrix, folyadékkristályos kijelzővel
  • Műholdas helyzetmeghatározó rendszer (GPS)
  • Fedélzeti oxigén generátor rendszer (OBOGS)
  • Teljesen hermetizált, légkondicionált pilótafülke

A Raytheon család repülőgépei szerte a világban százezres nagyságrendű repülési órával rendelkeznek. Az eddig összegyűjtött tapasztalatok alapján fejlesztették tovább a Harcard II-őt a Pilátus PC-9-ből. Az eredmény egy kiemelkedő képességekkel rendelkező, alacsony meghibásodási valószínűségű, gyakorló repülőgép.

Alapvető adatok

Méretek:
Hossz:
33ft 4 in ~ 10.16 m
Szárny fesztávolság: 33 ft 5 in ~ 10.18 m
Magasság: 10 ft 8 in ~ 3.25 m
Üzemanyag tartály:
Maximum felhasználható üzemanyag: 137 Imp gal ~ 621 litres
Tömegadatok:
Szerkezeti tömeg (üresen): 4907 lb. ~ 2230 kg
Maximális felszálló tömeg: 6500 lb. ~ 2954 kg
Hajtómű:

Pratt & Whitney PTA6A-68 légcsavaros gázturbina, négy lapátos Hartzell turbólégcsavarral

Motor teljesítmény: 1100 LE

 
Repülő és elektronikai rendszerek:

 

Elektronikus térbeli helyzetjelző műszer: EADI
Elektronikus navigációs főműszer:
jelző
EHSI
Elektronikus navigációs és repülőgép vezérlő adatok integrált kijelző rendszer: EFIS
Állásszög jelző műszer: AOA
Műholdas helyzetmeghatározó rendszer: GPS
VHF rádiónavigációs berendezés (2): VOR
Műszeres leszállító rendszer: ILS
Távolságmérő berendezés: DME
Automatikus rádióiránytű: ADF
Radio Management Unit: RMU
VHF rádió berendezés (2): VHF
UHF rádió berendezés: UHF
Vészjeladó rádióállomás: ELT
Hajtómű működését ellenőrző rendszer: EHMS
Load/Environment Spectra Survey: L/ESS
Fedélzeti repülési adatrögzítő berendezés: FDR
Válaszjeladó: Transponder
Szerkezeti felépítés és általános rendszerek

A Raytheon Harvard II egy hajtóműves, alsó szárnyas, kétüléses alapkiképző és gyakorló repülőgép. Teljesen fémépítésű, héjszerkezetű, feszített burkolattal.

A Harvard II pilótafülkéje lépcsős, egymás mögötti elrendezésű, elől-hátul teljes műszerezettségű. A repülőgép töréstesztjei kimutatták, hogy a kabintető ellenáll egy 1,8 kg-os madárral történő ütközésnek.

A gépszemélyzet vészelhagyását egy teljesen automatikus Martin Baker Mk US16LA dupla-nullás katapult ülés biztosítja. Ezek a katapult ülések hasonló típusúak a Hawk 115. repülőgépre beépítettekkel.

A repülőgép rendelkezik fedélzeti oxigénellátó rendszerrel (OBOGS), és légkondicionáló rendszerrel.

A hajtómű

A Harvard II a jól bevált és üzembiztos Pratt & Whitney PT6A-68 légcsavaros gázturbinás hajtóművel van felszerelve, amely 1100 LE tengelyen mért eljesítménnyel rendelkezik. A gázturbina egy négyágú Hartzell- típusú turbólégcsavart forgat. A hajtómű ellenáramú, két különálló turbina résszelrendelkező hajtómű; az egyik egy ötfokozatú kompresszort működtet és egy segéd berendezés házat, a másik a légcsavar reduktorházat, valamint a légcsavart hajtja meg.

A légcsavar négyágú, teljes fémépítésű, Hartzell típusú, állandó sebességű, állítható. Az elektronikus hajtóműszabályozó rendszer optimálizálja a légcsavar irányítását és a hajtómű teljesítményétt az által, hogy változtatja a légcsavar lapátjainak állásszögét és az üzemanyag adagolást.


A repülőgép jellemzői
Kezelés

Az elsődleges kormányfelületek kiegyenlítő (trimm) lapokkal vannak felszerelve. Az automatikus oldalkormány kiegyenlítő (TAD) egyszerűbb repülőgép vezetést biztosít. A repülőgép hidraulikus féklapokkal rendelkezik, amely úgy az első, mint a hátsó pilótafülkéből vezérelhető.

Teljesítmény

A Harvard II tulajdonságai és teljesítménye lehetővé teszi a pilóta növendékek zökkenőmentes kiképzését, és felkészítését a fejlettebb sugárhajtású típusokra.

Harvard II Teljesítmény alapadatok
Feltételek Teljesítmény
Emelkedés: to 10,000 ft 5.0 min
Repülési magasság: 100 ft/min climb 31,000 ft.
Legnagyobb vízszintes sebesség: 2,500 ft + 20°C 257 KTAS
Legnagyobb zuhanó sebesség: - 320 KEAS
Legnagyobb terhelhetőség: - +7 G to -3.5G
Hatótávolság: 15,000 ft 450 NM
Megbízhatóság és karbantarthatóság

Az NFTC Harvard II flottát a DND (Kanadai Védelmi Minisztérium) regisztrálja, és a DND szabványai szerint üzemeltetik.
A repülőgép a magas megbízhatóság és az alacsony szervízköltségek jegyében készült.

Gyakorlási lehetőségek

A Harvard II aerodinamikai tervezése, ami kiváló vonóerő-súly aránnyal párosul, egy dinamikus repülőgépet eredményezett. Teljes repülés-irányítási berendezések, valamint teljes műszerezettség található mind az első, mind a hátsó pilótafülkében.

Az NFTC tanulók már a képzés elején képesek a repülőgép információs rendszerét kezelni a Harvard II áttekinthető pilótafülkéjének köszönhetően. Éppen ezért a tanulók jól föl vannak készülve arra, hogy hatékonyan átállhassanak a Hawk 115-re.

A Harvard II repülési teljesítménye lehetővé teszi, hogy a növendékek repülőgépvezetési technikája megfelelő ütemben fejlődjön, és alapot nyújtson egy magasabb szintű harci képzés végrehajtásába.

 


  <<< vissza | főoldal | hírek | történet | koncepció | program elemzés | jelentkezés | kapcsolat |