A sugárhajtású gép

A BAE SYSTEMS Hawk 115 egyike a napjainkban gyártásban lévő legfejlettebb és legerősebb sugárhajtású gyakorló repülőgépeknek.A típus az NFTC (NATO Flying Training in Canada) repülőgépvezető-jelöltjeinek lehetőséget ad arra, hogy az alap repülőkiképzés után, gyorsan első-vonalbeli harcipilóta váljon belőlük.
A repülő

A BAE SYSTEMS Hawk 115-ös egy kétüléses, modern, sugárhajtású, harci-gyakorló repülőgép. Zökkenőmentes átmenetet biztosít a turbólégcsavaros repülőgépekről a sugárhajtású első vonalbeli harci típusokra, valamint hatékony megoldást nyújt a pilótanövendékek gyakoroltatásában.

A Hawk repülőgép család jól bevált és világszerte rendszerben van. Tizenhat ország;- amelyek Észak Európától, Afrikán át a Közel- valamint a Távol Keletig helyezkednek el - hétszáz Hawk repülőgépet rendszeresítettek. A legnagyobb Hawk flottát a Királyi Légierő üzemelteti az Egyesült Királyságban. Az Ausztrál Királyi Légierő szintén egy Hawk típusú, fejlett, harci-gyakorló repülőgépet rendszeresített.

Az új generációjú Hawk 115-öst a Hawk T Mk1-esből fejlesztették ki. A Királyi Légierő számára tervezték és fejlesztették ki, haladó repülési, és harci-gyakorló repülések végrehajtása céljából. A fejlesztés alatt, beleértve az Mk 50 és az Mk 60-as sorozatokat, a Hawk 100-as sorozat volt az, amelyet tovább fejlesztettek, melynek eredménye egy olyan modifikáció, amely megfelelő hajtóművel és modern navigációs-, illetve támadó elektronikai rendszerekkel rendelkezik. A tervezésnél könnyű karbantarthatóság volt a cél, a repülőgép megbízhatósága pedig biztosítja, hogy megfeleljen az elvárásoknak.

A Hawk 115-ösöket eleve arra tervezték, hogy olyan első-vonalbeli, negyedik generációs repülőgépre készülő pilóták gyakorlási követelményeinek tegyen eleget, mint például az Eurofighter Typhoon. Tervezésénél a hatékonyabb üzemeltetési lehetőségre, a gyakorlás hatékonyságára, és a könnyű manőverezési képességekre öszpontosítottak.

A Hawk 115-ös fő tulajdonságai:
  • Moder pilótafülke, HUD kijelzővel
  • Multi-funkcionális kijelző (MFD)
  • HOTAS rendszer
  • Katonai szabvány (MIL STF) szerinti 1553B adatbusz
  • Adour Mk 871-es nagy kétáramúsági fokú sugárhajtómű
  • Hét felfüggesztési csomoponttal rendelkező szárny, automatikus féklapok
  • Légiharci feladat ellenőrző rendszer (ACMI) felszerelési lehetősége

Amióta rendszerbe állították, a Hawk repülőgépcsalád több, mint egy millió repült órát gyűjtött össze szerte a világban. A üzemeltetési tapasztalatok és az előfordult problémák megoldásaiból -állandó termékfejlesztési program keretében - egy olyan repülőgép született, amelynek a gyakorló repülési képességei magasak, viszont meghibásodási valószínűsége alacsony.

Hawk 115 főbb adatai:

Méretek::
Teljes hossz: 40 ft 7 in ~ 12.43 m
Szárny fesztávolság (törővégre szerelt légiharc rakétákkal): 32 ft 7 in ~ 9.94 m
Magasság: 13 ft 1 in ~ 3.98 m

Szárny adatok:
Szárnyfelület: 179.64 sq ft ~ 16.70 sq m2

Üzemanyag tartályok::
Belső tartályok: 364 Imp gal ~ 1,655 liter
Kifogyasztó tartály: 100 Imp gal ~ 455 liter

Tömeg adatok:
Szerkezeti tömeg üresen: 9,700 lb ~ 4,400 kg
Maximális felszálló tömeg: 20,062 lb 9,100 kg

Hajtómű:
Rolls-Royce Mk.871 Adour, Nagy kétáramúsági fokú gázturbinás sugárhajtómű
Maximális tolóereje tengerszinten:
5,845 lb
 
A repülő adatai
A repülő elektronikus rendszere

A következő lista a Hawk 115 telepített rendszereit mutatja:

Head-Up Display HUD
Air Data System ADS
Weapon Aiming Computer WAC
Multi-Function Displays MFD
Inertial Navigation Unit INU
Global Position System GPS
VHF Omni-directional Range VOR
Instrument Landing System ILS
Tactical Air Navigation TACAN
Radar Altimeter RADALT
Communication Control System CCS
Very High/Ultra High Frequency Radio VHF/UHF
Ultra High Frequency Radio UHF
Identification Friend or Foe IFF
Stores Management System SMS
Central Warning System (audio and visual) CWS
Data Transfer System DTS
Operations Load Monitor OLM
Engine Life Computer ELC
Video (and audio) Recording System VRS
A Hawk 115-ös repülő rendszereinek vázlata

A Hawk 115-ös fő elektronikai műszerrendszere a fejlett navigációs- és irányító rendszer, ami a lézergiroszkópos inerciális navigációs rendszerből (INU), a műholdas helyzetmeghatározó rendszerből (GPS), az új generációs látómezőbe kivetített kijelzőből, a fegyverzet irányzó számítógépből (HUD/WAC), és a nagy pontosságú levegőjel renddszerből (ADS) áll.

Úgy az első-, mint a hátsól pilótafülke tartalmaz egy többfunkciós folyadékkristályos kijelzőt (MFD), amely világos, színes grafikai információt ad megkönnyítve a repülési feladatok végrehajtásá.A MIL STD 1553B duális redundáns digitális adatbusz összeköti egymással az elektronikai rendszerek komponenseit. Ez teljes egészében biztosítja az adatok folyamatos áramlását, maximális biztonsággal, valamint a rendszer jövőbeni továbbfejlesztési lehetőségét. A pilótafülke műszerei és szerkezete modern kijelzőkkel és vezérlő eszközökkel van ellátva. A repülési feladatok minél hatékonyabb végrehajtását, - a modern kor követelményeinek megfelelően - a HOTAS (hands on throttel and stick) rendszer biztosítja, amely lehetővé teszi a pilótának az egyes berendezések vezérlését anélkül, hogy a kezeit elmozdítaná a botkormányról, illetve a gázkarról.

Hawk 115 elektronikus vázlata

Repülőgépváz és általános rendszerek

A Hawk 115-ös törzsszerkezete jól bevált, hagyományos dúralumínium ötvözetből készült. A magas megbízhatóságot a minimális karbantartási szükségletekkel ötvözi, - az NFTC tapasztalatai szerint 12.000 órás üzemelést biztosít.

Az általános rendszerek tervezése az egyszerűség és tartósság elvét viszi tovább, amit sikeresen alkalmaztak az egész Hawk repülőgépcsalád esetében.

A repülőgép irányítása tolórudakon és himbákon keresztül működtetett hidraulikus munkahengerekkel történik.

A hidraulikus erőt két független hidraulikarendszer biztosítja; mindegyik rendszer saját, a hajtómű által meghajtott, hidraulikaszivattyúval rendelkezik.

Az elsődleges elektromos energiát a 12KW 30V egyenáramú generátor biztosítja. Két akkumulátor 20 percre elegendő elektromos energiát biztosít az alapvető műszereknek, abban az esetben ha az elsődleges elektromosenergia rendszer meghibásodik. A váltakozó feszültséget két 3KVA 115/26V 400Hz három fázisos inverter biztosítja.

Az üzemanyagot a repülőgép törzsébe elhelyezett rugalmas falú tartály, és rekeszes, a szárnyakba beépített tartályok hordozzák.

A HAWK-115 üzemanyag rendszere

A repülőgép vészelhagyását a teljesen automatikus Martin Baker Mk 10LH duplanullás katapultülés biztosítja. A katapultáláskor az ülés a kabintető ledobása nélkül, azon keresztül gyorsul föl, és menti meg a személyzetet.

A hajtómű

A repülőgép egy darab Rolls-Royce Adour MK 871, nagy kétáramúsági fokú gázturbinás sugárhajtóművel van felszerelve. Az egyszerű, robusztus és megbízható hajtómű moduláris felépítésű, a könnyebb karbantartás érdekében. A modern katonai repülőgépek szigorú követelményeihez igazodva tervezték, és mindenhol használják a világon.

A repülőgép jellemzői
Kezelés

A repülőnek tágas pilótafülkéje van, kezelése és teljesítménye kiszámítható. A repülési jellemzőket a haladó harci pilóta képzésre optimalizálták. A harci gyakorlatokatokat olyan sebességnél lehet végehajtani, mint az elsővonalbeli sugárhajtású gépeknél, ami megkönnyíti az átállást a harci típusokra.. Ugyanakkor az alapkiképző, gyakorló repülőgépről zökkenőmentes átmenetet képez a fejlett harci gépek felé.A kiképzési program biztosítja, hogy a tanuló fokozatosan, optimális ütemben térjen át az alap gyakorló gépről a első-vonalbeli gépek feladatainak végrehajtására.

A Hawk kiváló manőverező képességekkel rendelkező repülőgép, a legjobb repülési jellemzőket kombinálja a stabilitással, a jó kormányozhatósággal mindhárom aerodinamikai tengely mentén A repülőgép zuhanásban elérheti a hangfölötti sebességet, ezért a zuhanás maximális sebességét korlátozták.

A tág manőverezési lehetőségek, és a harci típusúra jellemző tulajdonságok lehetővé teszik, hogy a tanuló fokozatosan és biztonságosan fejlessze reptechnikáját. Ezáltal a Hawk 115-ös alkalmas az alap és a haladó harcászati kiképzésre egyaránt.

A gép viselkedése zuhanórepülésben nagy sebességnél instabil. Vibráció és orsózó mozgás tapasztalható. Magát a zuhanást egy apró kiugró jelzés mutatja az emelkedési szög kijelzőjének alsó részén, és az erősödő rázkódás. Ha a kormányszerveket semleges helyzetbe állítják, a zuhanás azonnal megszűnik. A Hawk nagyon jól viseli a dugóhúzót, szárnyszerkezete ideális a dugóhúzó oktatására, gyakorlására.

Teljesítmény

Néhány teljesítményparaméter:

Feltétel Teljesítmény
Emelkedés Tengerszinttől 30,000 ft 7.1 min
Repülési magasság 100 ft / emelkedésben 45,000 ft
Legnagyobb vízszintes sebesség Tengerszint 540 KIAS / M 0.82
Legnagyobb zuhanó sebesség - 575 KIAS / M 1.2
Tartós túlterhelés Tengerszint 5.9 G
Maximális túlterhelések - +8 G to -4 G
Hatótávolság külső tartályokkal 1,415 NM

Hawk 115 teljesítmény adatok

Megbízhatóság és Karbantarthatóság

A Hawk 115 magas megbízhatóságú, alacsony javítási időtartamú repülőgép (MTTR), a kötelező szervizelés száma kicsi. Különösen megbízhatónak, könnyen javíthatónak és kezelhetőnek bizonyult az üzemeltetési tapasztalatok alapján.. A berendezések és a rendszerek hosszútávra, könnyű kezelhetőségre lettek kiválasztva.

Oktatási lehetőségek

A megbízható Adour Mk 871-es hajtómű, a repülési tulajdonságok, a legkorszerűbb elektronikus rendszernek köszönhetően a Hawk 115-ös olyan harcászati gyakorló feladatokat teljesíthet, amelyek csak a bonyolult, modern harci repülőktől várhatók el.

A Hawk 115. tandem ülésekkel van felszerelve. Az elöl lévő pilótafülke berendezései, rendszerei dublírozva vannak, ezáltal a repülőgépet a hátsó fülkéből is lehet irányítani. Az hátsó pilótafülkéből az oktaktó ezáltal képes a repülőgépvezető-jelölt tevékenységét ellenőrizni és adott esetben azt felülbírálni, és javítani.

Az NFTC tanulókat az adatküldő rendszeren (DTS) keresztül tanítják a feladat megtervezésére és teljesítésére. Programozott információ feltölthető a feladat előtt, és a tényleges repülési adatok letölthetők minden taktikai feladat után. Ez a rendszer azonos a mai kor követelményeinek megfelelő repülőgépekben megtalálható adatközlő rendszerrel.

AA felszereléshez tartozik egy videó-rendszer, ami valós képet ad a feladatról, mivel felveszi a HUD képeit és információit. Ehhez van csatolva egy hangrögzítő, ami a személyzet beszélgetését rögzíti, lehetőséget nyújtva a feladat utólagos kielemzésére.

A Hawk 115. képességei lehetővé teszik, hogy a növendékek a széleskörű, komplex feladatokat teljesítsenek.

A repülőrgépre felfüggeszthető ACMI tartály, amelye a növendék további harcászati gyakorlásában és kikérdezésében kap szerepet.

Növekvő lehetőségek

A Hawk 115 repülőgépet a modern navigációs- és fegyverrendszere képessé teszi a különböző harcászati feladatok hatékony végrehajtására az NFTC IV. szakaszán belül. A repülőgépnek még vannak továbbfejlesztési, műszerbeépítési és strukturális tartalékai, valamint lehetőség van olyan rendszerek felfüggesztésére, alkalmazására, mint az előretekintő infravörös célzóberendezés (FLIR), a lézeres célmegjelölő, valamint a radar befogás jelző (RWR).

 


  <<< vissza | főoldal | hírek | történet | koncepció | program elemzés | jelentkezés | kapcsolat |