Jak-52 könnyű oktató repülőgép

A Jak-52 típusú repülőgépet a Jak-18PS műrepülőgép aerodinamikai kialakítását alapul véve tervezték. A típust, mint a Jak-50 műrepülőgép oktató változatát tervezték gyártani Jak-50U (Ucsebnij-tanuló) jelzéssel. Prototípusa 1974-ben szállt fel először. A Jak-52 repülőgép népszerű lett a maga kategóriájában, amit az a tény is bizonyít, hogy Kelet-Európán kívül számos Nyugat-Európai országba, az USA-ba és Kanadába is exportálták.

Szerkezeti kialakítása:

A repülőgép hagyományos - alsó szárnyas, három pontos futómű (2 fő és 1 orrfutó) - elrendezésű. Sem a félszárnyak, sem a vizszintes vezérsíkok nem nyilazottak. A félig behúzható, úgynevezett tricikli futóművek a félszárnyakban és az orrban kialakított gondolákba kerülnek behúzásra. A repülőgép fém építésű, félhéj szerkezetű. Sárkányának borítása - a kormányfelületek vásznazását leszámítva - fém.

A kétszemélyes pilótafülke teteje síneken hátratolva nyitható. A pilótafülkében elől a növendék, hátul az oktató foglal helyet. A Jak-52 repülőgép erőforrásaként az M-14P jelű 9 hengeres előlsürítős csillag motor került beépítésre. A motor hajtótengelyére kéttollú, állítható, fa légcsavart szereltek.

Egyéb érdekességek:

A 12 darab Jak-52 tipusú repülőgép 1994-ben érkezzet meg Szolnokra a romániai gyárból ládákban, szétszerelt állapotban. Összeszerelésüket a repülőtér műszaki állománya és a gyári küldöttség közösen végezte. Az első motor indítást a 05-ös oldalszámú gépen hajtották végre. Az összeszerelést követően került sor a berepülésre és a rendszeresítésre, mint az újra indított hazai repülőgépvezetőképzés iskolagépe.

A gyári üzemidők kirepülését követően a típus időszakos nagyjavítását a Dunai Repülőgépgyár végezte el, de csak 3 repülőgépen. E 3 repülőgép szolgált alapfokú kiképző repülőgépként a Kanadában tanuló repülőgépvezető növendékek számára. A többi repülőgép a szolnoki betonon várja, hogy újra felszállhasson.

Harcászat-technikai adatok:
Méretek:
Fesztáv: 9,3 m
Hossz: 7,75 m
Magasság: 2,7 m
Szárnyfelület: 34,4 m2

Tömegadatok:
Szerkezeti tömeg:1015 kg
Üzemanyag mennyiség: 122 liter
Felszálló tömeg: 1305 kg

Teljesítmény adatok:
Maximális sebesség: 285 km/h
Utazó sebesség: 190 km/h
Leszálló sebesség: 110 km/h
Felszállási úthossz: 170 m
Kifutási úthossz: 300 m
Max. túlterhelés: +7/-5g
Hatótávolság: 550 km

Hajtómű adatok:
Típus: M-14P 9 hengeres csillag elrendezésű robbanó motor
Száma: 1 db
Teljesítménye: 265 kW( 360 LE)

Személyzet:
1-2 fő
Rendszeresítés éve a Magyar Légierőben: 1994.
 


  <<< vissza | főoldal | hírek | történet | koncepció | program elemzés | jelentkezés | kapcsolat |