A turbólégcsavaros gép
A repülőgép
A Raytheon Harvard II kiemelkedő lehetőséget biztosít a II. kiképzési szakaszban való gyakorlásra.
Ideális a II. és II.B szakaszokban előírt gyakorló repülési feladatokra. A Harvard II a T-6A repülőgépnek az NFTC változata, az Egyesült Államokbeli JPATS verseny nyertese. Az USA légiereje és haditengerészete több mint száz Raytheon T-6A vásárolt. A Raytheon más gyakorló gépeket is gyárt, mint a T-1A Jayhawk, T-34 Turbo Mentor és a T-44 Pegasus.
A Harvard II repülőgép magában hordozza a legújabb szerkezeti- és hajtómű fejlesztések eredményeit, modern elektronikus és kijelző rendszereket. Ezt a repülőgépet arra fejlesztették ki, hogy tökéletes átmenetet képezzen a gyakorlati képességek átvitelében az első szakaszból, a haladó szakaszon keresztül a magas teljesítményű sugárhajtású gépekre.
A Raytheon Harvard II fő jellemzői:
- 1100 LE Pratt & Whitney PTA6A-68-as légcsavaros gázturbinás hajtómű
- Digitális üzemanyag szabályzás, a sugárhajtású gépekhez hasonló működtetés miatt
- Modernizált pilótafülke, navigációs és repülőgép vezérlő adatok integrált kijelző rendszere (EFIS) napfénynél is jól látható, aktív-mátrix, folyadékkristályos kijelzővel
- Műholdas helyzetmeghatározó rendszer (GPS)
- Fedélzeti oxigén generátor rendszer (OBOGS)
- Teljesen hermetizált, légkondicionált pilótafülke
A Raytheon család repülőgépei szerte a világban százezres nagyságrendű repülési órával rendelkeznek. Az eddig összegyűjtött tapasztalatok alapján fejlesztették tovább a Harcard II-őt a Pilátus PC-9-ből. Az eredmény egy kiemelkedő képességekkel rendelkező, alacsony meghibásodási valószínűségű, gyakorló repülőgép.
Alapvető adatok
Méretek: |
|||||||||
|
|||||||||
Üzemanyag tartály: |
|||||||||
|
|||||||||
Tömegadatok: |
|||||||||
|
|||||||||
Hajtómű: |
|||||||||
Pratt & Whitney PTA6A-68 légcsavaros gázturbina, négy lapátos Hartzell turbólégcsavarral Motor teljesítmény: 1100 LE |
|||||||||
Repülő és elektronikai rendszerek:
Elektronikus térbeli helyzetjelző műszer: | EADI |
Elektronikus navigációs főműszer: jelző |
EHSI |
Elektronikus navigációs és repülőgép vezérlő adatok integrált kijelző rendszer: | EFIS |
Állásszög jelző műszer: | AOA |
Műholdas helyzetmeghatározó rendszer: | GPS |
VHF rádiónavigációs berendezés (2): | VOR |
Műszeres leszállító rendszer: | ILS |
Távolságmérő berendezés: | DME |
Automatikus rádióiránytű: | ADF |
Radio Management Unit: | RMU |
VHF rádió berendezés (2): | VHF |
UHF rádió berendezés: | UHF |
Vészjeladó rádióállomás: | ELT |
Hajtómű működését ellenőrző rendszer: | EHMS |
Load/Environment Spectra Survey: | L/ESS |
Fedélzeti repülési adatrögzítő berendezés: | FDR |
Válaszjeladó: | Transponder |
Szerkezeti felépítés és általános rendszerek
A Raytheon Harvard II egy hajtóműves, alsó szárnyas, kétüléses alapkiképző és gyakorló repülőgép. Teljesen fémépítésű, héjszerkezetű, feszített burkolattal.
A Harvard II pilótafülkéje lépcsős, egymás mögötti elrendezésű, elől-hátul teljes műszerezettségű. A repülőgép töréstesztjei kimutatták, hogy a kabintető ellenáll egy 1,8 kg-os madárral történő ütközésnek.
A gépszemélyzet vészelhagyását egy teljesen automatikus Martin Baker Mk US16LA dupla-nullás katapult ülés biztosítja. Ezek a katapult ülések hasonló típusúak a Hawk 115. repülőgépre beépítettekkel.
A repülőgép rendelkezik fedélzeti oxigénellátó rendszerrel (OBOGS), és légkondicionáló rendszerrel.
A hajtómű
A Harvard II a jól bevált és üzembiztos Pratt & Whitney PT6A-68 légcsavaros gázturbinás hajtóművel van felszerelve, amely 1100 LE tengelyen mért eljesítménnyel rendelkezik. A gázturbina egy négyágú Hartzell- típusú turbólégcsavart forgat. A hajtómű ellenáramú, két különálló turbina résszelrendelkező hajtómű; az egyik egy ötfokozatú kompresszort működtet és egy segéd berendezés házat, a másik a légcsavar reduktorházat, valamint a légcsavart hajtja meg.
A légcsavar négyágú, teljes fémépítésű, Hartzell típusú, állandó sebességű, állítható. Az elektronikus hajtóműszabályozó rendszer optimálizálja a légcsavar irányítását és a hajtómű teljesítményétt az által, hogy változtatja a légcsavar lapátjainak állásszögét és az üzemanyag adagolást.
A repülőgép jellemzői
Kezelés
Az elsődleges kormányfelületek kiegyenlítő (trimm) lapokkal vannak felszerelve. Az automatikus oldalkormány kiegyenlítő (TAD) egyszerűbb repülőgép vezetést biztosít. A repülőgép hidraulikus féklapokkal rendelkezik, amely úgy az első, mint a hátsó pilótafülkéből vezérelhető.
Teljesítmény
A Harvard II tulajdonságai és teljesítménye lehetővé teszi a pilóta növendékek zökkenőmentes kiképzését, és felkészítését a fejlettebb sugárhajtású típusokra.
Harvard II Teljesítmény alapadatok
Feltételek | Teljesítmény | |
Emelkedés: | to 10,000 ft | 5.0 min |
Repülési magasság: | 100 ft/min climb | 31,000 ft. |
Legnagyobb vízszintes sebesség: | 2,500 ft + 20°C | 257 KTAS |
Legnagyobb zuhanó sebesség: | - | 320 KEAS |
Legnagyobb terhelhetőség: | - | +7 G to -3.5G |
Hatótávolság: | 15,000 ft | 450 NM |
Megbízhatóság és karbantarthatóság
Az NFTC Harvard II flottát a DND (Kanadai Védelmi Minisztérium)
regisztrálja, és a DND szabványai szerint üzemeltetik.
A repülőgép a magas megbízhatóság és az alacsony szervízköltségek
jegyében készült.
Gyakorlási lehetőségek
A Harvard II aerodinamikai tervezése, ami kiváló vonóerő-súly aránnyal párosul, egy dinamikus repülőgépet eredményezett. Teljes repülés-irányítási berendezések, valamint teljes műszerezettség található mind az első, mind a hátsó pilótafülkében.
Az NFTC tanulók már a képzés elején képesek a repülőgép információs rendszerét kezelni a Harvard II áttekinthető pilótafülkéjének köszönhetően. Éppen ezért a tanulók jól föl vannak készülve arra, hogy hatékonyan átállhassanak a Hawk 115-re.
A Harvard II repülési teljesítménye lehetővé teszi, hogy a növendékek repülőgépvezetési technikája megfelelő ütemben fejlődjön, és alapot nyújtson egy magasabb szintű harci képzés végrehajtásába.