A sugárhajtású gép
A repülő
A BAE SYSTEMS Hawk 115-ös egy kétüléses, modern, sugárhajtású, harci-gyakorló repülőgép. Zökkenőmentes átmenetet biztosít a turbólégcsavaros repülőgépekről a sugárhajtású első vonalbeli harci típusokra, valamint hatékony megoldást nyújt a pilótanövendékek gyakoroltatásában.
A Hawk repülőgép család jól bevált és világszerte rendszerben van. Tizenhat ország;- amelyek Észak Európától, Afrikán át a Közel- valamint a Távol Keletig helyezkednek el - hétszáz Hawk repülőgépet rendszeresítettek. A legnagyobb Hawk flottát a Királyi Légierő üzemelteti az Egyesült Királyságban. Az Ausztrál Királyi Légierő szintén egy Hawk típusú, fejlett, harci-gyakorló repülőgépet rendszeresített.
Az új generációjú Hawk 115-öst a Hawk T Mk1-esből fejlesztették ki. A Királyi Légierő számára tervezték és fejlesztették ki, haladó repülési, és harci-gyakorló repülések végrehajtása céljából. A fejlesztés alatt, beleértve az Mk 50 és az Mk 60-as sorozatokat, a Hawk 100-as sorozat volt az, amelyet tovább fejlesztettek, melynek eredménye egy olyan modifikáció, amely megfelelő hajtóművel és modern navigációs-, illetve támadó elektronikai rendszerekkel rendelkezik. A tervezésnél könnyű karbantarthatóság volt a cél, a repülőgép megbízhatósága pedig biztosítja, hogy megfeleljen az elvárásoknak.
A Hawk 115-ösöket eleve arra tervezték, hogy olyan első-vonalbeli, negyedik generációs repülőgépre készülő pilóták gyakorlási követelményeinek tegyen eleget, mint például az Eurofighter Typhoon. Tervezésénél a hatékonyabb üzemeltetési lehetőségre, a gyakorlás hatékonyságára, és a könnyű manőverezési képességekre öszpontosítottak.
A Hawk 115-ös fő tulajdonságai:
- Moder pilótafülke, HUD kijelzővel
- Multi-funkcionális kijelző (MFD)
- HOTAS rendszer
- Katonai szabvány (MIL STF) szerinti 1553B adatbusz
- Adour Mk 871-es nagy kétáramúsági fokú sugárhajtómű
- Hét felfüggesztési csomoponttal rendelkező szárny, automatikus féklapok
- Légiharci feladat ellenőrző rendszer (ACMI) felszerelési lehetősége
Amióta rendszerbe állították, a Hawk repülőgépcsalád több, mint egy millió repült órát gyűjtött össze szerte a világban. A üzemeltetési tapasztalatok és az előfordult problémák megoldásaiból -állandó termékfejlesztési program keretében - egy olyan repülőgép született, amelynek a gyakorló repülési képességei magasak, viszont meghibásodási valószínűsége alacsony.
Hawk 115 főbb adatai:
Méretek:: |
|||||||||
|
|||||||||
Szárny adatok: |
|||||||||
|
|||||||||
Üzemanyag
tartályok:: |
|||||||||
|
|||||||||
Tömeg adatok: |
|||||||||
|
|||||||||
Hajtómű: |
|||||||||
|
A repülő adatai
A repülő elektronikus rendszere
A következő lista a Hawk 115 telepített rendszereit mutatja:
Head-Up Display | HUD |
Air Data System | ADS |
Weapon Aiming Computer | WAC |
Multi-Function Displays | MFD |
Inertial Navigation Unit | INU |
Global Position System | GPS |
VHF Omni-directional Range | VOR |
Instrument Landing System | ILS |
Tactical Air Navigation | TACAN |
Radar Altimeter | RADALT |
Communication Control System | CCS |
Very High/Ultra High Frequency Radio | VHF/UHF |
Ultra High Frequency Radio | UHF |
Identification Friend or Foe | IFF |
Stores Management System | SMS |
Central Warning System (audio and visual) | CWS |
Data Transfer System | DTS |
Operations Load Monitor | OLM |
Engine Life Computer | ELC |
Video (and audio) Recording System | VRS |
A Hawk 115-ös repülő rendszereinek vázlata
A Hawk 115-ös fő elektronikai műszerrendszere a fejlett navigációs- és irányító rendszer, ami a lézergiroszkópos inerciális navigációs rendszerből (INU), a műholdas helyzetmeghatározó rendszerből (GPS), az új generációs látómezőbe kivetített kijelzőből, a fegyverzet irányzó számítógépből (HUD/WAC), és a nagy pontosságú levegőjel renddszerből (ADS) áll.
Úgy az első-, mint a hátsól pilótafülke tartalmaz egy többfunkciós folyadékkristályos kijelzőt (MFD), amely világos, színes grafikai információt ad megkönnyítve a repülési feladatok végrehajtásá.A MIL STD 1553B duális redundáns digitális adatbusz összeköti egymással az elektronikai rendszerek komponenseit. Ez teljes egészében biztosítja az adatok folyamatos áramlását, maximális biztonsággal, valamint a rendszer jövőbeni továbbfejlesztési lehetőségét. A pilótafülke műszerei és szerkezete modern kijelzőkkel és vezérlő eszközökkel van ellátva. A repülési feladatok minél hatékonyabb végrehajtását, - a modern kor követelményeinek megfelelően - a HOTAS (hands on throttel and stick) rendszer biztosítja, amely lehetővé teszi a pilótának az egyes berendezések vezérlését anélkül, hogy a kezeit elmozdítaná a botkormányról, illetve a gázkarról.
Hawk 115 elektronikus vázlata
Repülőgépváz és általános rendszerek
A Hawk 115-ös törzsszerkezete jól bevált, hagyományos dúralumínium ötvözetből készült. A magas megbízhatóságot a minimális karbantartási szükségletekkel ötvözi, - az NFTC tapasztalatai szerint 12.000 órás üzemelést biztosít.
Az általános rendszerek tervezése az egyszerűség és tartósság elvét viszi tovább, amit sikeresen alkalmaztak az egész Hawk repülőgépcsalád esetében.
A repülőgép irányítása tolórudakon és himbákon keresztül működtetett hidraulikus munkahengerekkel történik.
A hidraulikus erőt két független hidraulikarendszer biztosítja; mindegyik rendszer saját, a hajtómű által meghajtott, hidraulikaszivattyúval rendelkezik.
Az elsődleges elektromos energiát a 12KW 30V egyenáramú generátor biztosítja. Két akkumulátor 20 percre elegendő elektromos energiát biztosít az alapvető műszereknek, abban az esetben ha az elsődleges elektromosenergia rendszer meghibásodik. A váltakozó feszültséget két 3KVA 115/26V 400Hz három fázisos inverter biztosítja.
Az üzemanyagot a repülőgép törzsébe elhelyezett rugalmas falú tartály, és rekeszes, a szárnyakba beépített tartályok hordozzák.
A HAWK-115 üzemanyag rendszere
A repülőgép vészelhagyását a teljesen automatikus Martin Baker Mk 10LH duplanullás katapultülés biztosítja. A katapultáláskor az ülés a kabintető ledobása nélkül, azon keresztül gyorsul föl, és menti meg a személyzetet.
A hajtómű
A repülőgép egy darab Rolls-Royce Adour MK 871, nagy kétáramúsági fokú gázturbinás sugárhajtóművel van felszerelve. Az egyszerű, robusztus és megbízható hajtómű moduláris felépítésű, a könnyebb karbantartás érdekében. A modern katonai repülőgépek szigorú követelményeihez igazodva tervezték, és mindenhol használják a világon.
A repülőgép jellemzői
Kezelés
A repülőnek tágas pilótafülkéje van, kezelése és teljesítménye kiszámítható. A repülési jellemzőket a haladó harci pilóta képzésre optimalizálták. A harci gyakorlatokatokat olyan sebességnél lehet végehajtani, mint az elsővonalbeli sugárhajtású gépeknél, ami megkönnyíti az átállást a harci típusokra.. Ugyanakkor az alapkiképző, gyakorló repülőgépről zökkenőmentes átmenetet képez a fejlett harci gépek felé.A kiképzési program biztosítja, hogy a tanuló fokozatosan, optimális ütemben térjen át az alap gyakorló gépről a első-vonalbeli gépek feladatainak végrehajtására.
A Hawk kiváló manőverező képességekkel rendelkező repülőgép, a legjobb repülési jellemzőket kombinálja a stabilitással, a jó kormányozhatósággal mindhárom aerodinamikai tengely mentén A repülőgép zuhanásban elérheti a hangfölötti sebességet, ezért a zuhanás maximális sebességét korlátozták.
A tág manőverezési lehetőségek, és a harci típusúra jellemző tulajdonságok lehetővé teszik, hogy a tanuló fokozatosan és biztonságosan fejlessze reptechnikáját. Ezáltal a Hawk 115-ös alkalmas az alap és a haladó harcászati kiképzésre egyaránt.
A gép viselkedése zuhanórepülésben nagy sebességnél instabil. Vibráció és orsózó mozgás tapasztalható. Magát a zuhanást egy apró kiugró jelzés mutatja az emelkedési szög kijelzőjének alsó részén, és az erősödő rázkódás. Ha a kormányszerveket semleges helyzetbe állítják, a zuhanás azonnal megszűnik. A Hawk nagyon jól viseli a dugóhúzót, szárnyszerkezete ideális a dugóhúzó oktatására, gyakorlására.
Teljesítmény
Néhány teljesítményparaméter:
Feltétel | Teljesítmény | |
Emelkedés | Tengerszinttől 30,000 ft | 7.1 min |
Repülési magasság | 100 ft / emelkedésben | 45,000 ft |
Legnagyobb vízszintes sebesség | Tengerszint | 540 KIAS / M 0.82 |
Legnagyobb zuhanó sebesség | - | 575 KIAS / M 1.2 |
Tartós túlterhelés | Tengerszint | 5.9 G |
Maximális túlterhelések | - | +8 G to -4 G |
Hatótávolság | külső tartályokkal | 1,415 NM |
Hawk 115 teljesítmény adatok
Megbízhatóság és Karbantarthatóság
A Hawk 115 magas megbízhatóságú, alacsony javítási időtartamú repülőgép (MTTR), a kötelező szervizelés száma kicsi. Különösen megbízhatónak, könnyen javíthatónak és kezelhetőnek bizonyult az üzemeltetési tapasztalatok alapján.. A berendezések és a rendszerek hosszútávra, könnyű kezelhetőségre lettek kiválasztva.
Oktatási lehetőségek
A megbízható Adour Mk 871-es hajtómű, a repülési tulajdonságok, a legkorszerűbb elektronikus rendszernek köszönhetően a Hawk 115-ös olyan harcászati gyakorló feladatokat teljesíthet, amelyek csak a bonyolult, modern harci repülőktől várhatók el.
A Hawk 115. tandem ülésekkel van felszerelve. Az elöl lévő pilótafülke berendezései, rendszerei dublírozva vannak, ezáltal a repülőgépet a hátsó fülkéből is lehet irányítani. Az hátsó pilótafülkéből az oktaktó ezáltal képes a repülőgépvezető-jelölt tevékenységét ellenőrizni és adott esetben azt felülbírálni, és javítani.
Az NFTC tanulókat az adatküldő rendszeren (DTS) keresztül tanítják a feladat megtervezésére és teljesítésére. Programozott információ feltölthető a feladat előtt, és a tényleges repülési adatok letölthetők minden taktikai feladat után. Ez a rendszer azonos a mai kor követelményeinek megfelelő repülőgépekben megtalálható adatközlő rendszerrel.
AA felszereléshez tartozik egy videó-rendszer, ami valós képet ad a feladatról, mivel felveszi a HUD képeit és információit. Ehhez van csatolva egy hangrögzítő, ami a személyzet beszélgetését rögzíti, lehetőséget nyújtva a feladat utólagos kielemzésére.
A Hawk 115. képességei lehetővé teszik, hogy a növendékek a széleskörű, komplex feladatokat teljesítsenek.
A repülőrgépre felfüggeszthető ACMI tartály, amelye a növendék további harcászati gyakorlásában és kikérdezésében kap szerepet.
Növekvő lehetőségek
A Hawk 115 repülőgépet a modern navigációs- és fegyverrendszere képessé teszi a különböző harcászati feladatok hatékony végrehajtására az NFTC IV. szakaszán belül. A repülőgépnek még vannak továbbfejlesztési, műszerbeépítési és strukturális tartalékai, valamint lehetőség van olyan rendszerek felfüggesztésére, alkalmazására, mint az előretekintő infravörös célzóberendezés (FLIR), a lézeres célmegjelölő, valamint a radar befogás jelző (RWR).