ZLIN kiképző repülőgép
A Zlin egy jól ismert, bejáratott típus a kiképző repülőgépek terén. A gyár az elmúlt 70 évben több ezer kiképzőgépet gyártott, amelyek a világ minden táján megtalálhatók. A jelenleg gyártott két- és négyüléses gépek 43 országban repülnek.
ZLIN 242L
A két, egymás melletti
üléses Guru kifejezetten polgári vagy katonai oktatógépnek készült. Emellett
remek műrepülőgép is: +6 és -3,5 G között túlterhelhető, mely a JAS-39EBS HU
Gripen vadászbombázókhoz keresett pilóták kiválogatásánál igen hasznos lehet. Az
alap- és haladó kiképzésre egyaránt ajánlott példány rendelkezik az európai, az
amerikai és a kanadai repülési hatóságok típusbizonyít ványával is.
A teljesen fémépítésű,
alsó szárnyas, merev futóműves gép fesztávolsága 9,34 méter, hosszúsága 6,94,
magassága pedig 2,95 méter. A tömege 745, maximális felszálló tömege 1090
kilogramm lehet (műrepülő feladatnál ez 970-re csökken). Meghajtásáról egy 200
lóerős Textron Lycoming AEIO-360-A1B6 léghűtéses, 5920 köbcentiméteres,
műrepülésre is alkalmas, injektoros négyhengeres motor, illetve a német MT
Propeller háromtollú, hidraulikusan állítható szögű, MTV-9-B-C/C-188-18a
kompozit légcsavar gondoskodik. Az üzemanyagot két, egyenként 60 literes
üzemanyagtartály fogadhatja, melyet két 55 literes póttartállyal lehet kiegészíteni.
A belső tartályokkal, gazdaságos repülési sebességgel, 2000 méteres magasságban
a gyártó adatai szerint a 242L maximális repülési távolsága 495 kilométer. A
teljes terheléssel felszállva 266 méter pálya kell levegőbe emelkedéshez.
ZLIN Z-143LSi
Szerényen Genius, azaz Zseni névvel reklámozza a Zlin a Z-143LSi típust. A 2+2 üléses, alsó szárnyas, merev futóműves példányt a gyártó is ajánlja többek között alapfokú és haladó kiképző-, futárgépnek, felderítő feladatokra is. A teljesen fémépítésű, 855 kilogrammos üres tömegű, 10,14 méteres fesztávolságú, 7,58 méter hosszú és alig 2,91 méter magas Genius felszálláskor legfeljebb 1350 kilogrammig terhelhető.
Az LSi orrán egy MT Propeller gyártotta háromtollú, hidraulikusan állítható szögű MTV-9-B/195-45a kompozit légcsavar pörög. A Zlin-143 LSi műrepülhető is, de csak legfeljebb +3,8 és -1,52 G túlterheléssel. A gazdaságos, 243 km/h-s repülési sebességgel 3000 méter magasan haladva 1100 kilométeres hatótávolság érhető el a két beépített, egyenként 61 literes üzemanyagtartállyal. Szükség esetén ezt két 51 literes póttartállyal lehet kiegészíteni. A felszálláshoz elegendő 300 méternyi pálya: kényelmesen elférnek Szolnok 2000 méter hosszú fel- és leszállópályáján.
ZLIN műszerfal