A repülőkiképzés IV. fázisa
IV. fázis - harcászati képzés | ||
---|---|---|
A Kanadai Légierő Cold Lake légibázisa Hawk 115 repülőgép |
||
Kiképzési ágak | Repülési feladatok | |
Oktatóval | Egyedül | |
Repülőgép-vezetési technika | 1 | |
1-1 elleni harc | 8 | 2 |
2-1 elleni harc | 11 | |
Levegő-föld fegyverzet lőtéri alkalmazása |
5 | 2 |
Légi csapásmérés (levegő-föld harcászat) |
10 | 1 |
Összesen | 35 | 5 |
Mindösszesen | 40 | |
Támogató (alájátszó) feladat | 9,8 |
A fázis célja a harcászati repülő, valamint a mérlegelő, megítélő képességek kifejlesztése. A növendékek harcászati környezetbe ültetik át a III. fázisban megszerzett tudásukat s készségeiket, alkalmazva az 1-1 és 2-1 elleni légiharc manővereket, s a kapcsolódó harcászati fogásokat.
A IV. fázis 40 repülési feladatot tartalmaz 49 óra keretében, a HAWK 115 repülőgépen.
Mivel az NFTC program III. és IV. fázisában a kiképzés azonos típuson történik, a két repülőtéren alkalmazott eljárások is igen hasonlóak, minimálisra csökken az átmeneti képzés.
Az 1-1 elleni (BFM) légiharc manőverek
Az 1-1 elleni légiharc kiképzési ágban az elemenkénti oktatási módszert alkalmazzák. A növendék megtanulja felismerni és helyesbíteni saját és ellenséges repülőgép közt létrejött ideálistól eltérő megközelítési sebességet és rálátási szöget, és a fegyverzet alkalmazásának terébe manőverezi a repülőgépet. Begyakorolja úgy a támadó, mint a védekező légiharc manővereket, kis és nagy rálátási szögek mellett. A növendék ebben a kiképzési ágban két egyedüli repülési feladatot is végrehajt, mivel a korszerű vadászgépek is többnyire egyszemélyesek.
2-1 elleni (ACM) légiharc manőverek
A 2-1 elleni légiharc kiképzési ág az 1-1 elleni légiharcban megszerzett ismeretekre építkezik. Az "egy körös" és a "két körös" légiharc elvei két 1-1 elleni repülési feladatban kerülnek bemutatásra és begyakorlásra. Ezt követően egy oktató által vezetett harmadik repülőgép kapcsolódik a kötelékhez és kezdetét vehetik a 2-1, illetve 1-2 elleni légiharc manőverek. A gyakorlatok során a növendéknek lehetősége nyílik a támadást végrehajtó és a támadásból kiváló szerepkör lényegének megértésére és elsajátítására. A rádiólevelezés szabatos végrehajtása igen jelentős szerepet játszik a feladatok során, mivel a két növendék közös tevékenysége, kölcsönös segítségnyújtása, valamint számbeli fölényük kihasználása szükséges a sikeres feladat kivitelezéséhez. A harmadik (ellenséges) repülőgépet oktató pilóta vezeti, aki a manőverek során nagy figyelmet fordít az oktatási célok megvalósulására.
Levegő-föld fegyverzet alkalmazása lőtéri körülmények között
Ebben a kiképzési ágban a növendék elsajátítja a levegő-föld fegyverzet célba juttatásának technikáit "ideális" lőtéri viszonyok között. Megtanulja felismerni, vizuálisan is érzékelni a biztonsági határokat, a fegyverzet alkalmazásának és a manőver végrehajtásának minimális és maximális paramétereit. A III. fázis során már begyakorolt repülőgép-rendszer kezelési ismeretek alkalmazzák.
Légi csapásmérés / Levegő-föld harcászat
A növendék az előző kiképzési ágakban megszerzett ismeretanyagot és készséget alkalmazza, és össze kapcsolja ebben a kiképzési ágban. A harcászati légi tájékozódás és a kötelékrepülés elemei szükségesek a célkörzetbe történő kijutáshoz. Az elsajátított légiharc manőverek mesteri alkalmazása elengedhetetlen a sikeres feladat-végrehajtáshoz, mivel a növendékeknek azonosítaniuk és vissza is kell verniük a "vörös báró" (az ellenséges repülőgépet imitáló oktató repülőgép-vezető) támadásait. A közepes magasságon megismert 2-1 elleni légiharc elemeit ebben a fázisban már földközeli magasságon gyakorolják be.
A harcászati földközeli repülés technikái megszilárdulnak, és a korlátozás-mentes légtér szabadsága lehetőséget ad a feladatok harcászati forgatókönyvének szabad tervezésére és lerepülésére.
A IV. fázis elvégzésével a növendék kiképzettsége sok olyan elemet tartalmaz, amely a későbbi típusátképzés tárgya is lesz. Az NFTC program korlátlan harcászati kiképzési környezete lehetővé teszi a harceljárások begyakorlását és a döntéshozó képesség kifejlesztését, melyek elengedhetetlenek a feladat sikeréhez.
A növendék így válik "gondolkodó pilótává", aki megragadja
a kezdeményezést, értékeli a kialakult harcászati helyzetet
és megteszi a szükséges lépéseket.
Az NFTC program IV. fázisa alkalmassá teszi a növendékeket,
hogy megkezdhessék első átképzésüket a korszerű harci gépek
egyikére.
A "légi idő" szerződés alapján biztosított, a fel-, és leszállás között eltelt időt (amikor a futómű nem érintkezik a földdel) tartalmazza.
A "repülési időt" amely tartalmazza a légi időt, a repülőgéppel történő ki- és visszagurulás idejét a növendék tartja nyilván.